expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

ЗАЩО ДА СЪЗДАМ ФИРМЕН БЛОГ?

Фирмения блог, особено когато е добре развит играе ролята на собствена медия, която привлича изключително заинтересувани от дейността на фирмата читатели. Блогът фокусира посещенията на фирмения сайт и увеличава съотношението посетители  – купувачи.
Това се получава заради органичното търсене в Гугъл, което се извършва на базата на ключови думи, които се предполага че са богато застъпени във фирмения блог.

Блогът дава възможност да станеш познат на всичките си клиенти и така да увеличиш продажбите.

Ако те станат ваши редовни читатели, шансът да купят нещо от вас е огромен, тъй като с времето читателите развиват чувството, че ви познават, а от кого да купиш нещо с повече сигурност, че няма да бъдеш излъган освен от стар или препоръчан познат.


Блогът дава възможност за директна комуникация с клиентите

Собственият блог предлага и възможност за комуникация с клиентите под формата на коментари под всяка статия. Дава се и възможност да информираш клиентите си за новостите и промените в компанията своевременно, особено ако са абонирани за мейл бюлетин, който се разпространява при публикуването на нова статия.


Блогът увеличава продажбите чрез предоставяне на информация и дава конкурентно предимство дори пред по-ниските цени

Правени са различни изследвания и е доказано, че предоставянето на повече информация за това кой си и какво точно предлагаш може дори да победи по-ниската цена на конкуренцията. Блогът дава възможност да предоставиш различни видове съдържание на потенциалните клиенти като например текст, инфографики, аудио или видео. Фирмения блог може да се превърне в платформа чрез която можете да представите вашите служители експерти на потенциалните клиенти, чрез статии написани от тях или интервюта с тях, като всичко това ще изгради повече доверие във Вашата компания. Има цели компании чиито усилия са концентрирани в изграждането на качествени блогове.


Блогът ти дава възможност да учиш и да поддържаш знанията си за индустрията

Изграждането на блог има и странични ползи. За да е успешен блога всяка седмица трябва да се публикуват 2-3 статии с по над 350 думи, което определено учи на дисциплина, но и изгражда страхотно презентационните умения на пишещия, както и начина му на изразяване. Пишейки за блога, човек става по информиран и следи новостите в индустрията. Отговаряйки на въпросите или участвайки в дискусиите под всяка статия, служителите на фирмата се подготвят по-добре теоретично и няма да бъде изненадана от неудобен въпрос в някой от търговските и обекти или по телефона. Статиите, коментарите и дискусиите в блога могат да служат като учебно помагало на всички във фирмата.


Блогът дава възможност за една малка фирма да се конкурира с голяма фирма

Съществуването на фирмения блог може да даде възможност на една малка компания успешно да се конкурира с гиганти в бранша именно чрез съдържанието, което предоставя на своите потребители. Колкото повече стойностни статии, видеа, инфографки и аудио съдържание има на блога, толкова повече посетите ще има той, и следователно и клиенти.


Блогът дава глас на компанията

Последно бих споменал, че блога дава на една компания глас и възможност за гласност в случай, че възникне някакъв проблем например от социален характер. Компанията имаща блог е много гъвкава и именно чрез фирмения си блог бързо може да достигне клиентите с с бързо опровержение, изявление или извинение.


Конкурирайте се добре в търсещите машини

Блоговете имат тенденцията да се класират добре в търсещите машини веднъж, след като се развият и утвърдят и това позволява на малките фирми да се конкурират с по-големите играчи в бранша, за да привличат трафик от Google и Yahoo.


Правете пазарни проучвания

Едно от нещата, които особено много харесвам в блоговете е мълниеносната обратна връзка, която е възможно да се събира, което е чудесна възможност за правене на проучвания и колективно учене.

Само за 30 минути, чрез задаването на въпрос към моите “последователи” в Twitter “Защо блоговете са полезни за малкия бизнес?”, аз получих около 20 мнения, в т.ч. такива, за които не се бях сещал.
По същия начин стоят нещата с ангажирането на читателите в един блог. Не става дума за това да питаме читателите си какво би ги убедило да си купят продукта ни, но с течение на времето с читателите на блога се създават взаимоотношения, които ни улесняват да създадем по-добри стоки и услуги.


Правете PR с ниски разходи
Връзките с обществеността са важни за всяка фирма, било то малка или голяма, но за много собственици на малки фирми, с които поддържам контакти, е трудно да се намери нужния бюджет, за да се ангажират PR експерти или дори да се назначи PR мениджър.
Един фирмен блог позволява ниски разходи при изпращане на важните фирмени послания към обществото. Блоговете могат да бъдат ефективен инструмент за управление на проблем или криза, която касае фирмите, но така също са и чудесен способ за анонсиране на новини за нови продукти или фирмени постижения.


Моите наблюдения за фирмените блогове в български условия
Като човек, който вече няколко години развива няколко тематични и професионално ориентирани блога, мога да потвърдя, че именно благодарение на блоговете  поддържам добро темпо на моя бизнес, при това с цената на неособено високи преки разходи. Не виждам причина една амбициозна фирма, която има достатъчен потенциал от читатели, да не създаде и развива свой фирмен блог, също.
Към горните разсъжденията бих искал да добавя още нещо, което мисля, че има значение за фирмените блогове в български условия.

Тъй като България е сравнително тесен пазар, а и кирилицата сама по себе си драстично ограничава кръга от възможни читатели на който и да е било фирмен блог, още ПРЕДИ да се вземе решение за създаването му, е нужно да се помисли много добре ЗАЩО и ЗА КОГО ще се създава блога, тъй като отговорът на тези въпроси ще предопредели темите, които ще се дискутират в блога, както и кръга от читатели, които ще го посещават.

Не всички фирми имат нужните познания, за да старират своите фирмени блогове и предполагам, че това е една от основните причини да се възпират най-малкото да опитат в тази област. Но, знанията могат да бъдат придобити, както всяко друго нещо, било по пътя на самообразоването (включва ужасно много четене и следене на значителен брой източници на информация) или по пътя на привличането на външна помощ, която да улесни процеса по концептуалното създаване и физическата реализация на блога.

Спомням си, че преди 2,5 години нямах никакъв опит в блоговете. Имах ясна идея за един или повече блога, знаех какво искам да постигна с тях, но нямах ноу-хау. 

С течение на времето, придобих някаква степен на познание в блоговете (като това включва не само технически познания, а далеч по-важните концептуални познания), която ни позволява с достатъчна степен на увереност да поддържаме сами сегашните си блогове, както и сами да създаваме нови, ако това се наложи. Разбира се, далеч съм от мисълта, че блоговете ми са перфектни, че са на 100% технически издържани или че знаем всички тайни за блоговете, но въпреки всичко вече разполагаме с нужния капацитет от познания и умения, за да стартираме успешно един блог проект. 

Ето как, в момента поддържам четири блога:


Тези блогове ми помагат в една или друга степен по почти всички точки, по които коментирах по-горе . А в един определен момент, с течение на времето, дейността на блоговете ми се улеснява и от естествения (органичен)маркетинг от уста на уста, който нашите читатели сами ни правят, като препоръчват един или повече от блоговете ми на свои колеги или познати.
Разбира се, с примера по-горе не искам да кажа, че една малка фирма трябва да създаде и поддържа няколко блога едновременно, както е в моя случай, тъй като това може да се окаже непосилна задача, а и подобен ход просто няма да е особено целесъобразен за значителен процент от фирмите. 

В резюме. Насърчавам фирмите, които имат нужда от повече познаваемост на продуктите и марките си, от PR с ниски разходи, от повече потенциални клиенти, както и от общуване с по-широки кръгове потребители, поне да обмислят възможността да добавят блоговете като още един инструмент в маркетинговия си арсенал.

Фирменият блог не е и вероятно никога няма да бъде панацея за всички маркетинг и брандинг проблеми на една фирма, но може да крие добри възможности и ако това е така, ще е глупаво, ако фирмите не опитат да се възползват от тях.






No comments:

Post a Comment